خانه / دسته‌بندی نشده / 160 رشته کاردانش در راستای حمایت از کالای داخلی است

160 رشته کاردانش در راستای حمایت از کالای داخلی است



سید مصطفی آذرکیش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: در سال تحصیلی جاری هفت رشته تصویرسازی دیجیتالی، تولیدکننده چند رسانه‌ای، محتوا و انمییشن، تولید و توسعه دهنده کارگاه‌های اینترنتی، پلاستیک کار، ناظر فنی چاپ، مدیریت و برنامه‌ریزی امور خانواده به رشته های کار دانش اضافه شد که همگی با هدف افزایش تولیدات داخلی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: تولید محور و خدمات محور بودن رشته های شاخه کار دانش به سمتی است که مثلا آموزش رشته های مرغداری صنعتی، پرورش ماهی، برق صنعتی، آسانسور و بازرسی جوش به تقویت تولید داخلی منجر می شود.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در راستای تحقق شعار امسال که حمایت از کالای ایرانی است، تلاش بیشتری می کنیم، افزود: آموزش و پرورش همسو با سیاست کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر کاهش نرخ بیکاری، خرید کالاهای ایرانی و تقویت تولیدات داخلی را در دستور کار دارد و آنچه که در هنرستان های کار دانش آموزش داده می شود، به تولید یا ارائه خدمات منجر می شود.
آذرکیش ارائه آموزش های شاخه کار دانش در هنرستان ها را متناسب با نیاز بازار کار دانست و یادآور شد: با امضای تفاهمنامه با اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولویت در استفاده از کالاهایی خواهد بود که در هنرستان ها و توسط هنرجویان تولید می شود و این اقدام از این پس با جدیت دنبال می شود.
وی با یادآوری این نکته که همه تجهیزات و امکاناتی که در هنرستان ها و مدارس مورد استفاده قرار می گیرد، قابلیت تولید و ساخت در هنرستان ها را دارد، تصریح کرد: پیش نویس برنامه جامع توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش در برنامه ششم آماده شده و در آن به همه موارد از جمله تعداد هنرجویان در هر سال، کمبود هنرآموزان و زیرساخت های مورد نیاز اشاره شده است.
وی اضافه کرد: از آنجا که بر اساس برنامه ششم توسعه تعداد دانش آموزان ورودی به هنرستان ها که اکنون رقم 37 درصد است، باید تا پایان برنامه به 50درصد برسد در برنامه جامع میزان فضا و نیروی انسانی مورد نیاز، با توجه به اینکه از سال تحصیلی 98 – 97 دوره های دو ساله کار دانش سه ساله خواهد شد، ارزیابی و اعلام شده است.
مدیر کل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش تعداد هنرآموزان مراکز کار دانش را 370 هزار نفر اعلام کرد و گفت: علاوه بر این تعداد، نیروی انسانی مورد نیاز برای هنرستان ها بر اساس آنچه که در برنامه جامع اشاره شده، 16 هزار و 200 نفر است که بخشی از این کمبود از طریق مشمولان دوره سربازی- که در امور فنی تبحر دارند- بخشی از طریق نیروهای حق التدریس شاغل و دانشگاه شهید رجایی و بخشی نیز از طریق طرح برون سپاری آموزش ها در شاخه کار دانش به خارج از آموزش و پرورش تامین خواهد شد.
آذرکیش خاطرنشان کرد: در طرح برون سپاری، هنرجویان، اغلب آموزش ها را در داخل کارخانه ها، شهرک های صنعتی و مراکز تولیدی و خدماتی و آموزشگاه های آزاد و دولتی فنی و حرفه ای و با بهره گیری از فضا، نیروی انسانی و تجهیزات آنها می گذرانند تا بتوانیم تا حدود زیادی کمبود امکانات و نیروی انسانی را با استقرار پایه دوازدهم رفع کنیم.
وی گفت: هم اکنون جهت دهی منابع و مصوبات شورای آموزش و پرورش استان ها به سمت توسعه آموزش های مهارتی است که بخشی از آن به دوره متوسطه و هنرستان های فنی و حرفه ای و کار دانش باز می گردد.
وی تصریح کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و برنامه های آموزش و پرورش بر این است تا بتوانیم با توسعه کمی و کیفی آموزش ها بر اساس اسناد بالادستی و توجه به محور اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی، نرخ بیکاری را کاهش دهیم و تولیدات داخلی را تقویت کنیم.
مدیرکل دفتر کار دانش وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: اکنون 350 هزار هنرجو در شاخه کار دانش و حدود 300 هزار هنرجو نیز در شاخه فنی و حرفه ای در حدود هفت هزار هنرستان مشغول به تحصیل هستند و در همه مناطق آموزشی کشور حداقل یک هنرستان فعالیت دارد.
علمی *1883* 3063



انتهای پیام /*










درباره gohari

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *