خانه / دسته‌بندی نشده / نقش بی بدیل رسانه ها در تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی

نقش بی بدیل رسانه ها در تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی



تعاریف مختلفی از رسانه شده است ولی در یکی از تعاریف گفته شده رسانه به منزله وسیله ای است تا فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود (پیام) را به گیرنده منتقل می کند؛ به عبارت دیگر، رسانه، وسیله و حامل پیام از فرستنده به گیرنده است.
رسانه ها به منزله ابزاری قدرتمند و اثر گذاری هستند که امروزه در زمره غول های اقتصادی دنیا به شمار می روند و نقش تعیین کننده ای در حوزه های مختلف از جمله آموزش، فرهنگ، سیاست، اقتصاد و دیگر زمینه های مشابه دارند.
رد پای رسانه ها را در تبیین روش ها و شیوه های اقتصادی و اثر گذاری و پیش برندگی سیاست مد نظر کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات را می توان با مروری در تاریخچه بسیاری از برندهای مطرح دنیا به وضوح مشاهده کرد و این گویای همان مثال معروفی است که می گوید: ‘رسانه ها نمی توانند تعیین کنند که مردم چطور بیندیشند اما قادرند به مردم بگویند درباره چه فکر کنند…’
امسال حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برای جهت دهی و برنامه ریزی دولتمردان و مردم، عبارت حمایت از کالای ایرانی را نامگذاری کردند تا شاید چرخه ناسالم تولید کشور با اهتمام جدی مسوولان و همدلی ملت بازیابی شود و جمهوری اسلامی ایران به مقام شایسته ملتش در منطقه دست یابد و رونق اقتصادی بار دیگر با چرخش چرخ های کارخانه ها و مراکز تولیدی از سرگرفته شود.
نقش رسانه ها در تولید کالای ایرانی و بهبود کیفیت آن و همچنین افزایش گرایش شهروندان به مصرف کالای وطنی در این بین مهم بوده و میزان تاثیرگذاری بسیار بالایی دارد چرا که می توانند به منزله چشم و گوش و صدای ملتی باشد که خواستار تحقق آرزوهایشان و برافراشته شدن پرچم ایران اسلامی در قله های رفیع جهانی هستند.
رسانه ها می توانند با معرفی تولیدکنندگان برتر علاوه بر تشویق آنان از مشکلات چرخه اقتصادی در امر تولید نیز آگاهی یابند و برای چاره جویی به مسوولان امر راهکارهایی را پیشنهاد کنند؛ همچنین وسایل ارتباطات جمعی می توانند نقش کم نظیری را در نظارت بر تولید محصولات عرضه شده به بازارهای مصرف با هدف افزایش کیفیت آنها در جامعه ایفا کنند.
نقش روزنامه نگاری تحقیقی و افشاگر نیز در این بین بسیار حائز اهمیت است چرا که از معضلات اصلی و دست و پاگیر تولیدکنندگان ایرانی وجود شریان های قاچاق محصولات خارجی مشابه تولیدات داخلی و نبود قوانین جامع و به روز جهانی است که متاسفانه تاکنون اقدامات رضایت بخشی در این خصوص صورت نگرفته و هنوز باندهای زیرزمینی زیادی وجود دارند که کماکان مشغول فعالیت و قاچاق در زمینه انواع کالاهای نه چندان مرغوب خارجی به قیمت نابودی صنایع داخلی هستند.
در همین حال مباحثی چون فوبیای انتشار اخبار مانع از رشد و نمو حرکت جامعه بر اساس عملکرد رسانه ها در مدیریت افکار عمومی می شود و بایستی ضمن طرح دیدگاه ها و انتظارات عامه مردم در خصوص کالاهای ایرانی و با بازخواهی عملکرد مسوولان، اقدامات آنان را گزارش و در اختیار آحاد جامعه قرار داد؛ البته رسانه ها برای پرداخت به این موضوع راهبردی مهم باید اطلاعات کامل و جامعی داشته باشند تا بر اساس آن، این موضوع را در بین عموم مردم تبیین و ضمن فرهنگسازی، از مسوولان نیز مطالبه گری کنند.
رسانه ها همچنین با کسب اطلاعات لازم می توانند موجب فهم مشترک مردم و مسوولان در خصوص حمایت از کالای ایرانی شده و جامعه را در رسیدن به خود کفایی یاری کنند.
تبیین دقیق حمایت از کالای ایرانی و رصد اخبار آن، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و به عرصه کشاندن نخبگان در این عرصه، پرهیز از اشاعه‌ تجمل‌گرایی، تقویت خودباوری، روشنگری در افکار عمومی، تشویق و ترغیب به مصرف کالاهای داخلی و زمینه سازی و تبلیغ سرمایه گذاران خارجی برای حضور در کشور از جمله اقداماتی است که رسانه ها اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری می توانند در این زمینه انجام دهند.
علاوه بر این عملکرد مناسب و مطلوب رسانه ها می تواند به منزله باطل السحری در امر مشکلات اقتصادی کشور همچون تولیدات بی کیفیت محصولات، قاچاق و بازاریابی تلقی شود و این امر شدنی است؛ اگر با ضمایم آن همراهی شود.
میزگرد**9187*1436*



انتهای پیام /*










درباره gohari

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *